Alem Merdić, doktor ekonomskih nauka i alumnista Fondacije Hastor, profesor je na Ekonomskom fakultetu u Zenici te, pored fakultetskog angažmana, aktivno učestvuje u realizaciji projekata u vezi s privredom, sarađuje s lokalnom zajednicom te učestvuje u vještačenjima finansijske struke, što je rezultat Alemove želje da doprinese razvoju društva. Ekonomija i studij ekonomije u fokusu su našeg razgovora s Alemom.
- Kako se nastavni plan i program na fakultetima uklapa u stvarne potrebe tržišta rada?
Kontinuirani izazov za obrazovne institucije jeste usklađivanje nastavnih planova i programa sa potrebama tržišta rada. Trenutno, kada je u pitanju Ekonomski fakultet u Zenici (ali i ostali fakulteti u FBiH na kojima sam angažiran), ima prilično usklađen nastavni plan i program sa stvarnim potrebama tržišta rada. Da to nije samo subjektivna ocjena, najbolje govori činjenica da diplomanti veoma brzo ovladavaju procesima u organizacijama u kojima su zaposleni, a vrlo često, oni najbolji, preuzimaju i vodeće uloge. Postoji prostor za napredak: ovaj period prilagođavanja nakon završetka fakulteta definitivno bi se mogao skratiti, odraditi uz manje troškova, ali kao što sam rekao, potreban je aktivniji angažman, prevashodno obrazovnih institucija, vlasti i privrede, sa ciljem da se u nastavne planove i programe direktno uključe oblasti koje su najvažnije nakon završetka fakulteta, kao i da se posljednja godina fakulteta radi na dualnom principu (dio na fakultetu i dio u kompaniji). Ekonomski fakulteti u FBiH, barem ovi sa javnih univerziteta, rade to putem ekonomsko-poslovnih savjeta, koje čine predstavnici privrede, ali mislim da i u tom segmentu postoji prostor za aktivniju saradnju.
- Kako se studenti snalaze s kvantitativnim predmetima i na koji način im se može pomoći da prevaziđu taj izazov?
Kada su u pitanju predmeti koji zahtijevaju više kvantitativne analize, mogu reći da ovdje postoje dvije kategorije studenata: studenti koji su više skloniji kvantitativnim predmetima i studenti koji su više skloniji čitanju i učenju gradiva bez puno obračuna. Ekonomija zahtijeva i kvantitativna i kvalitativna znanja, tako da je nužno da se savladaju. U konačnici disciplinirani, posvećeni i vrijedni studenti savladaju i kvantitativne i kvalitativne izazove u toku studija. Po mojoj ocjeni, uglavnom, problemi sa kvantitativnim predmetima proizilaze iz određenih propusta ranije u toku osnovnog ili srednjoškolskog obrazovanja. Jedini način da im se pomogne jeste da se prepoznaju ti propusti, nauče i savladaju, da bi se mogle raditi kvantitativne analize složenijeg tipa.
- Kako ocjenjujete kvalitetu praktične nastave i istraživačkih projekata (npr. analiza stranih investicija), s obzirom na to da ste aktivni u mentorstvu i projektima?
Kada su u pitanju fakulteti, nivo praktične nastave za studente je na minimumu, što se može i treba korigirati u budućem periodu. Ali, smatram posebno važnim naglasiti i značaj teorijskog obrazovanja, koje kao da je potcijenjeno u našem društvu, jer je ono preduslov za uspješnu praksu. Veoma često studentima postavim praktični zadatak da u kompaniji pada prihod, ali kada započnemo s analizom, na prvoj godini studija većina ne zna šta je precizno teorijsko određenje prihoda. U tom smislu, ne smijemo potcijeniti značaj teorije, ali svakako ni teorija bez implementacije u praksi ne znači ništa. Trenutno je to na prilično niskom nivou u smislu praktične nastave na fakultetima. S projektima je druga priča, dominantno zavisi od želje i spremnosti studenata. Mi s našim kompanijama iz BiH realiziramo vrhunske praktične projekte te uključujemo studente koji žele aktivno učestvovati i napredovati. Ti studenti veoma brzo pronađu zaposlenje i ostvaruju zavidne rezultate u praksi.
- Koji je Vaš savjet budućim studentima ekonomskih nauka?
Period studiranja definitivno je jedan od najljepših životnih perioda. U životu, studiju ali i poslu postoje univerzalne vrijednosti dobra, discipline, rada, posvećenosti i odgovornosti, koje zasigurno daju rezultate gdje god ih primijenite. Iskoristite studentske mogućnosti razmjene, povežite se sa kolegama i budite dobri ljudi. I da, zabavite se, studij je prelijepo putovanje koje uveliko opredjeljuje ostatak našeg života.